De tijd van pepernoten, speculaas en chocolade is er weer! Je hoort de kinderen al liedjes neuriën/ zingen en stiekem voel je de spanning in je klas opborrelen. De kleuters zijn natuurlijk wel heel blij maar vinden dit toch ook een beetje spannend.
Het thema Sinterklaas begint eigenlijk al met de intrede van de Sint. (toch in het Antwerpse, hihi) want daar komt hij eind november reeds aangevaren vanuit Spanje!
Wat ik allemaal doorheen de jaren reeds verzameld heb rond Sinterklaas, lees je hieronder.
Klasinrichting
Thema Sinterklaas vraagt gewoon om slingers en vlaggetjes! Ik kleed de klas voor dit thema zeker al een beetje in maar het is ook heel fijn om de kinderen zelf één lange vlaggenlijn doorheen de week te laten maken.
Een aantal jaar geleden heb ik ook deze Sinterklaas in de Action gekocht. Deze krijgt een mooi en vooral ook toegankelijk plekje in de kring. Het kan een aanleiding zijn voor een verkennend gesprek rond het thema. Nadien kunnen de kinderen er nog steeds naar kijken. Mijn afspraak met deze pop is dat ze er niet mee mogen spelen. Deze afspraak maak ik niet zo vaak, maar soms moeten kinderen ook leren dat ze enkel mogen kijken. (Ze leren dit ook wel vaak thuis, maar om er in de klas ook op te oefenen lijkt me geen slecht *knipoog* )
Atelier
Knutselen
Wanneer het Sinterklaasfeest is, is het altijd leuk om zelf ook een hoofddeksel te dragen tijdens zijn feest!
Waar ik zeker belang aan hecht is dat er op het hoofddeksel telkens de naam van de kleuter duidelijk staat.
Hoe je die hoeden maakt, dat kies je geheel zelf natuurlijk! Misschien hebben de kleuters wel een fijn idee, misschien kan je het thema (vb: Sint is zijn kledij kwijt, Soorten roetpieten,...) erin verwerken!
Koekiemonster heeft alvast zijn pietenmuts geknutseld door de vorm van de pietenmuts op een A3 papier over te tekenen, de juf heeft er allemaal strepen in gemaakt en zo is hij aan het rijgen gegaan. Onderaan heeft Koekie de letters van zijn naam moeten zoeken en in de juiste volgorde moeten kleven! (Gelukkig heeft koekie een voorbeeld kaartje van zijn naam in het Atelier liggen)
Tekenen
In ons atelier leg ik een tekenmap. Dit maal voeg ik stappenplannen toe hoe je dingen kan tekenen:
- Roetpiet
- Boot
- Paard
- Mijter
- ...
Deze prenten kunnen de kinderen zelfstandig uit de kaft halen. Nadat ze hun tekening hebben gemaakt leggen ze het weer in de kaft.
Denkhoek
Ik heb enkele papieren opdrachten gevonden via pinterest. Ik denk maar aan deze raamfiguren of het spiegelbeeld afwerken.
Je zou bij de oudste kleuters kunnen proberen om een sudoku na te maken.
Of je zou prenten die je in de pratende muur gebruikt kunnen verkleinen en hier een topologie van kunnen maken. (een bord voor topologie kan je online vinden bij de website van Jolien in de klas)
Huishoek
De huishoek wordt een beetje omgetoverd. Uiteraard zorg je voor verkleedkledij van Sint en de roetpieten. Deze kledij komt van winkelketen Hema. Het fijne aan dit materiaal vind ik persoonlijk dat de kinderen alles bijna zelfstandig kunnen dragen. De mantel van de Sint is vooraan te sluiten met velcro, alsook de bovenstukken van de pietenpakken. Om alles zo divers mogelijk te maken zijn de pietenpakken zelfs in jongens én meisjesversie. (er zijn broeken maar ook rokjes!)
De staf van de Sint heb ik gekregen van een vriendin, ik moet hem enkel nog goud schilderen.
Heb je een slaapklas of enkele bedden voor kleuters in de school aanwezig? Probeer een plekje te voorzien dat kinderen echt het ritueel kunnen naspelen. Leg een bed in de klas, voorzie een jutte zak waar kinderen speelgoed, van de klas, mogen opbergen en je hebt onmiddellijk al een heel fijn rollenspel!
Daarnaast zou je ook de bureau van de Sint kunnen namaken. Je legt een oude laptop, een telefoon en een groot boek op een tafeltje. Leg er een potlood met een pluim op gekleefd.
Motorische hoek
Grove motoriek
De grove motoriek stimuleer ik door middel van bewegingskaarten. Deze hang ik op zodat kinderen ze kunnen nabootsen. Je zou ze ook los kunnen aanbieden zodat 1 kleuter verschillende prenten achter elkaar kan leggen. De andere kleuter moet de bewegingen in de juiste volgorde nabootsen. (tip: zet een pijl zodat de kinderen weten dat ze de schrijfrichting moeten volgen)
Sinterklaas gaat altijd gepaard met enthousiasme, kriebels in de buik en energie. Ik zorg ook voor verschillende yogamomenten zodat de kinderen toch ook tot rust kunnen komen en ook om mezelf te bewaken.
Fijne motoriek
Dankzij deze Sint-prent is schrijfmotoriek weer een hele leuke activiteit! Je kan de baard van Sinterklaas op verschillende wijze maken:
- Scheerschuim en met je vinger door het schuim gaan!
- woody potloden die op de tafel kunnen
- op een krijtbord hangen en met krijtjes tekenen
- in de zandtafel kleven en de vormen maken met je vinger
- met raamstiften op het raam tekenen.
- ...
Daarnaast heeft deze baard nog meer mogelijkheden: hang er pijpenragers aan, zo kunnen de kinderen met parels de baard maken volgens een patroon.
Door simpelweg pluimen aan de achterkant van je potloden te kleven stimuleer je kinderen om deze te gebruiken. Een simpele truc en je zal zien dat de kleuters die nooit veel tekenen nu plots wel eens komen kijken naar de tekentafel!
Maak van gelamineerde A3 papier plasticinematten. Laat de kinderen pepernoten rollen, het gezicht van Sint/ roetpiet maken,... Je kan het zo gek niet bedenken!
In plaats van plasticine zou je dit ook met zoutdeeg kunnen doen. Maak pepernoten uit zoutdeeg, laat de kinderen de noten ook schilderen en je hebt er de rest van de themaweken nog plezier van! Zorg dat je nadien het zoutdeeg luchtdicht verpakt, zo kan je het volgend jaar weer gebruiken!
Taalhoek- Boekenhoek
Wat heb je tegenwoordig toch veel prentenboeken rond Sinterklaas!
Één van men lievelingsboeken is toch wel het kijkboek van 'Charlotte Dematon' De tekeningen zijn zo gedetailleerd dat je echt ogen te kort komt op elke bladzijde. Wat ik onmiddellijk heb gedaan, en ideaal is bij kijkboeken, is deze pagina's in te scannen en details uit de pagina's gehaald. Dit kan allemaal perfect met paint of word en is in een no-time gedaan! Je printe de detailfoto's af en maakt er een boekje bij. De kinderen moeten nu de details in het boek zien terug te vinden. Om het nog interessanter te maken kan je een loep aanbieden zodat ze de kleine prenten in het boek duidelijk kunnen zien.
Sinds enkele jaren zijn de roetpieten niet meer weg te denken. Het jammere is dan ook dat er veel boeken nog zijn waar er echt zwarte pieten in staan. Zelf gebruik ik er nog wel, tenzij de zwarte pieten extreem karikatuur worden voorgesteld.
Al ben ik nog op zoek naar een vernieuwde boekenlijst waarin roetpieten ook aanwezig zijn.
Taalhoek- Lettertafel
Taaltafel
Op de taaltafel probeer ik zo veel mogelijk poppenspel te creëren. Dit maal doe ik dat dankzij de Playmobil popjes van Sinterklaas, roetpieten en een poppenhuis.
Ik heb op instagram gezien dat er een juf de hoofden van de zwartepiet veranderde met de hoofden van blanke popjes. Deze blanke popjes kregen dan roetvegen op de wangen met een permanente markeerstift.
Heb je geen Playmobil maar ben je wel een handige harry? In winkelketen Wibra kan je peggdolls kopen, je zou deze kunnen omtoveren tot echte roetpieten en Sint.
Sinds kort heb ik de achtergronden van Juf Sara ontdekt! Ik ben onmiddellijk een grote fan. Ik was van plan om vanaf dit schooljaar ook te investeren in een rijke taaltafel in de "hoofdthema's" (lees: Herfst, Sint, kerst, carnaval, pasen...) De Sint achtergronden zijn mijn eerste aankoop en ik besef al onmiddellijk dat het niet men laatste zullen zijn!
Ze nodigen de kinderen uit om hun creativiteit de vrije loop te laten gaan. Ze geven de kinderen ook een beetje een houvast, er zijn enkele scenario's in beeld gebracht waardoor kinderen deze ook kunnen naspelen. En bovenal: de vormgeving is prachtig!
Telhoek
Je hoeft niet al te ver te zoeken als het om een tel-activiteit gaat. Je neemt de letterkoekjes van je taalhoek en een dobbelsteen; Neem evenveel koekjes als je hebt gedobbeld.
Vergeet de telbegrippen niet: Wie heeft de meeste/minste koekjes?
Teken op een bruin A3 papier een grote zak, doe dit 6 maal. Aan het lusje van de zak teken je in het getalbeeld van je school (dominobeeld, kwadraatbeeld,...) van 1 tot en met 6.
Kinderen kunnen nu evenveel voorwerpen in de zak leggen als het getalbeeld.
Dit kan je ook doen met jutte zakken. Hang aan elke jutte zak een cijfer. Kinderen stoppen er evenveel spullen in. (kan speelgoed zijn zoals knuffels, auto's,...)
Winkelhoek
De winkelhoek wordt omgetoverd tot een fabriek! Jij kan kiezen wat voor soort fabriek, zelf ben ik heel dol op de pakjesfabriek, waar de kinderen leren om pakjes in te pakken. Natuurlijk aan de hand van een stappenplan. Laat ze op dat moment maar eens goed experimenteren met een rol plakband. (misschien is het interessant om papiertape te nemen? Kinderen kunnen deze zelf scheuren of met een schaartje makkelijk knippen)
Moest je geen fan zijn van papierverspilling, wat ik ook wel begrijp, zou je een snoepjeswinkel kunnen maken. Op dag 1 kan je met enkele kleuters uit zoutdeeg pepernoten/ chocolade letters kunnen maken. De volgende dagen kunnen de kinderen deze snoepjes dan ook zelf verkopen.
Dit schooljaar nemen wij de winkelhoek onder handen. We zijn nog in volle brainstormfase. Van zodra ik meer duidelijkheid heb omtrent afspraken en tips deel ik ze graag met jou! Dit is terug te vinden onder de categorie 'Hoeken van de klas'.
Reactie plaatsen
Reacties