Hoe het begon.
Ik wil je graag meenemen in mijn verhaal. Ik vind het namelijk belangrijk dat je weet hoe 'Jufke Phine' is ontstaan én dat ik dit concept niet alleen heb bedacht.
Ik wil je graag meenemen in mijn verhaal. Ik vind het namelijk belangrijk dat je weet hoe 'Jufke Phine' is ontstaan én dat ik dit concept niet alleen heb bedacht.
Het is grote vakantie en de klas wordt nog een grondig gepoetst.
Alle meubels en materialen staan bij elkaar in een hoekje van de klas.
Je bent de opstelling van vorig jaar misschien wat beu gezien, je bent misschien een nieuwe leerkracht? Of je krijgt een nieuw klaslokaal...
Hoe ga je dan zo praktisch mogelijk aan de slag om je lokaal in te richten?
Ik neem je mee in mijn avontuur, samen gaan we op zoek naar jouw perfecte klasinkleding.
Als eerste schrijf ik op een blad welke hoeken in prioritair vind om in mijn klas te hebben. Zo heeft elke leeftijd een bepaalde must-have hoek. Maar over het algemeen zijn er hoeken in de klas die ook echt niet weg te denken zijn.
Ik denk maar aan een peuterklas waar je zeker een bewegingshoek voor moet voorzien. Of een derde kleuterklas waar je meer aandacht zal besteden aan taal en wiskunde.
Hieronder kan je alvast enkele hoeken vinden.
Klik op de foto om rechtstreeks naar het artikel te gaan.
Kinderen komen in het echte leven zo vaak in contact met betalen. Een winkel is daar één activiteit van. Omdat we dit schooljaar onze winkelhoek onder de loep nemen leek het me ook interessant voor jou om mijn ervaringen hier omtrent met jou te delen.
Een onmisbaar item in je klas: de puzzelkast.
Een hoek waar je hoopt dat kinderen zich gaan verdiepen in de fantasie, bij het bekijken van die mooie prentenboeken. "Maar help, er komen zo weinig kleuters kijken in mijn boekenhoek!" of "Ik zorg wekelijks voor een thema aanbod maar ze kijken in 1 boekje en gaan weer verder naar de volgende hoek in de klas..". Hoe zorg je ervoor dat er kleuters voor deze hoek kiezen? En de belangrijkste vraag: is het enige dat ze maar mogen doen in een boekenhoek een boek lezen?
In de intro van dit hoofdstuk kon je al lezen dat ik samen met Maria aan de slag ging om onze klas onder te verdelen in hoeken. We gingen aan de slag met de nieuwe ZILL-doelen. Wat eerlijk gezegd niet altijd super vlot ging. Onze eerste hoek is, zoals de titel het al zegt, de Telhoek. We kozen bewust om een telhoek te installeren in onze tweede kleuterklas want we merkten een grote nood aan het herhalen en oefenen op het tellen. Eerlijk gezegd zijn de begrippen van het tellen ook zo abstract in het begin. We vonden het dan ook niet meer dan normaal dan een hele week rond dit thema te werken; de telhoek introduceren en teloefeningen in verschillende hoeken integreren.
Wat je zou kunnen helpen is om te kijken naar welke materialen er reeds in je klas aanwezig zijn.
Sorteer je materiaal. Zo krijg je een goed overzicht wat er in welke hoek allemaal moet opgeborgen worden.
Je zal zien dat je onthaalhoek een stopcontact zal nodig hebben. (voor je eventuele CD-speler of je digibord.)
Je atelier moet dan weer dicht bij een wasbak staan.
Zelf kies ik ervoor om al met de grote kasten en banken enkele opstellingen te proberen. Zorg dat je materiaal nog aan de kant blijft.
Wil je hoeken afbakenen? Of mogen de kids het materiaal in elke hoek gebruiken en zorg je voor een open gevoel?
Ik hou van een beetje afgebakende hoeken maar toch met een open gevoel. Dit kan je makkelijk creëren door de geweldige Trofast kasten van Ikea.
Het is heel normaal dat je tijdens deze stap nog enkele aanpassingen maakt, je kan op voorhand graag een bouwhoek apart van je kring maken maar sommige klaslokalen zijn niet al te groot waardoor je deze hoeken toch moet combineren.
Maak jouw eigen website met JouwWeb