Telhoek

Gepubliceerd op 16 maart 2021 om 19:58

In de intro van dit hoofdstuk kon je al lezen dat ik samen met Maria aan de slag ging om onze klas onder te verdelen in hoeken. We gingen aan de slag met de nieuwe ZILL-doelen. Wat eerlijk gezegd niet altijd super vlot ging. Onze eerste hoek is, zoals de titel het al zegt, de Telhoek. 
We kozen bewust om een telhoek te installeren in onze tweede kleuterklas want we merkten een grote nood aan het herhalen en oefenen op het tellen. Eerlijk gezegd zijn de begrippen van het tellen ook zo abstract in het begin. We vonden het dan ook niet meer dan normaal dan een hele week rond dit thema te werken; de telhoek introduceren en teloefeningen in verschillende hoeken integreren.

Stap 1

Het spreekt voor zich dat er in de telhoek natuurlijk verschillende soorten cijferbeelden aanwezig zijn. 

Maar let op, nu zijn we al voor op de zaken aan het lopen. Want voordat je kleuters leert tellen.. Leer je eerst de telrij in de juiste volgorde aan. 

Hoe doe je dat nu? In mijn opleiding werd ik er in de eerste kleuterklas telkens op gericht dat kinderen niet luisteren wanneer je zo maar iets verteld.. Maar wanneer je zingt, nemen ze het nóg beter op! 

Dus ook hier is mijn tip voor jou: 

Zing veel liedjes waar de telrij, in de juiste volgorde, in voor komt! 


Stap 2

Nu kennen de kleuters reeds de telrij maar kennen ze de betekenis van het woord nog niet. 

Dat wil zeggen dat we ervoor moeten zorgen dat de kleuters leren synchroon te tellen. (aanduiden en de telrij opzeggen). 

Hoe doe je dat nu?  Zorg dat je verschillende spelletjes speelt rond tellen.  Of zoals de foto hiernaast: tel en bouw een toren met evenveel blokken. Welke toren is de hoogste/laagste? 

Ga vooral actief op zoek naar manieren om het aantal ook te visualiseren. 


Stap 3

Wanneer ze ook synchroon kunnen tellen kan je weer een stap verder gaan: Betekenis geven aan het getal/ begrip. 

Hoe doe je dat? Door veel gezelschapspelletjes te spelen. Ik denk maar aan een simpel ganzenbord. Daarnaast is het belangrijk om verschillende soorten getal-beelden aan te bieden. Niet enkel het typische dominobeeld maar probeer ook eens om een kwadraatbeeld te tonen. Herkennen de kleuters dit ook even snel? 


Stap 4

Als laatste kan je echt aan de slag gaan met de kinderen en meer uitdaging bieden. Denk maar aan de begrippen: Meeste/minste, 1 erbij, 1 eraf,...

Vaak wordt dit getest door middel van 'werkblaadjes'. Ik speel het liefste spelletjes, het rad van Ikea komt hier heel goed van pas! 


Dit is in een notendopje hoe ik mijn (toekomstige) telhoek zou aanpakken. 

Waren deze stappen handig voor jou? Mis je nog uitleg of heb je een vraag? 

Aarzel niet om een reactie achter te laten! 

 

Liefs, 

Jufke Phine en Koekie

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.