Puzzelhoek

Gepubliceerd op 9 maart 2022 om 17:41

Een onmisbaar item in je klas: de puzzelkast. 

Je hoort vaak de vraag "Welk doel gebruik ik voor puzzelen?". 

En het antwoord luidt als volgt: dat hangt van veel verschillende dingen af. Puzzelen op zich is geen doel. Je moet zien wat je verwacht van de kinderen. Op een bepaald moment zal je je willen focussen op de vormgeving (inlegpuzzels) terwijl je op een ander moment wil zien of ze jouw strategie van een puzzel maken kunnen volgen. 

Wat ik persoonlijk heel belangrijk vind is dat er een duidelijke groei doorheen heel je kleuterschool moet zijn als het over puzzelen gaat. Je kan geen puzzels van 40 stukken aanbieden in een eerste kleuterklas terwijl er in de instapklas nog niet aan gewerkt is. Nu ja, dat kan wel, maar je zal zwoegen en zweten om hieraan te oefenen dan. 

Vaak ook is er reeds een systeem in je school waarbij kinderen zien aan welke puzzels zij mogen werken. 
Zo werkt mijn school bijvoorbeeld met een kleurensysteem: 

1.Geel

2.Rood

3.Blauw

4.Groen

5.Paars

6.Smart games

Nog niet alle kleuren worden in elke klas aangeboden. De instapklas zal werken met de eerste drie kleuren. De eerste en tweede kleuterklas werken met de eerste vier kleuren. en de derde kleuterklas voorziet alle kleuren. Elke kleur staat voor een moeilijkheidsgraad. beginnend van inlegpuzzels tot aan puzzelstukken van wel 100 stuks.

 

Hulpmiddelen

Een puzzel maken is niet voor elk kind even gemakkelijk.
Hieronder geef ik kleine tips hoe je stapsgewijs een kind kan ondersteunen bij het maken van een puzzel. 

 

  • Zorg voor een stappenplan dat je kan ophangen of dat binnen handbereik beschikbaar is voor de kinderen. 
  • Indien een kleuter nog steeds moeite heeft met het stappenplan, om gestructureerd aan de slag te gaan met het zoeken van de hoeken, zijkanten en middenstukjes heb ik een klein kastje van Action gekocht. Elke lade heeft zijn doel. In de bovenste lade leggen de kleuters enkel de puzzelstukken met een hoek in. De middelste zijn bedoeld voor de puzzelstukken met één of twee rechte zijden. De onderste lade is voor de overige puzzelstukken. Zo kunnen de kinderen stapsgewijs hun puzzel vervolledigen.  

 

  • Laat de kinderen een puzzel maken in een frame. Bij inlegpuzzels is dit gemakkelijk te voorzien. Maar naarmate het aantal puzzelstukken is het moeilijker om een puzzel in de doos te maken. Wat ook heel handig kan zijn want als het tijd is om op te ruimen kunnen de kinderen gewoon hun frame verplaatsen zodat ze na de speeltijd of op een ander moment terug verder kunnen puzzelen.

 

  • Kinderen leren de puzzel te maken door te kijken naar het voorbeeld. Kunnen de kinderen geen puzzel op het deksel maken omdat de afmetingen niet meer overeenkomen? Scan een gemaakte puzzel in. 

 

  • Kinderen leren de puzzel te maken door een zwart-wit voorbeeld. Ook nu zou je de gemaakte puzzels kunnen inscannen. 


Als laatste leren de kinderen de puzzel te maken zonder voorbeeld. Let op, dit is geen vereist doel. Je zou kinderen zo meer kunnen uitdagen indien ze de puzzels met een groot aantal puzzelstukken makkelijk kunnen maken.

 

Aanduiding

Allemaal goed en wel, zoveel puzzels en verschillende niveau’s. Maar hoe weet een kleuter in je klas nu op welk niveau hij/zij zit? 

Hier enkele ideetjes: 

 

  • Als je een open kast hebt: Per lade zorg je voor een andere moeilijkheidsgraad. Op die lade kleef je dan een strip velcro. Je voorziet de symbolen van de kleuters en kleeft ze op de lade waar zij momenteel een puzzel uit mogen halen. 

Tip: zorg ervoor dat je moeilijkheidsgraad stijgt. Hiermee bedoel ik: het makkelijkste niveau plaats je onderaan, zo kan iedereen eraan. Hoe moeilijker het niveau van de puzzel, hoe hoger je deze plaatst. 

 

  • Een hele bekende: de puzzelrups. De rups hang je aan de muur/aan de zijkant van de kast. Elk stukje van het lijfje heeft dan een kleur van je puzzels. Ook nu weer kleef je de symbolen van de kleuters op de lijfjes. 

~Wil je liever in je klasthema blijven: Ik zou bv graag in mijn koekjesklas dan werken met verschillende koekjespotten. De klassymbolen krijgen dan kleine koekjes zodat ze die in de juiste pot kunnen kleven. 

 

Beloning

Omdat er veel kinderen zijn die ook totaal niet graag puzzelen probeer ik hen te stimuleren aan de hand van een beloning. 

Ik maakte een blad met puzzelstukken. (Dit kopieer ik x aantal keer zodat ik er steeds enkele reserve heb liggen in de klas) 

Telkens een kleuter een puzzel heeft gemaakt moeten ze deze laten zien. Wanneer de puzzel volledig is mag de kleuter een puzzelstuk kleuren in de kleur van de puzzel die gemaakt is. 

Een belangrijke afspraak is dat de kleuter max 2 kleuren mag maken. In het begin van het schooljaar toets ik af op welke kleur ze mogen beginnen. Dit duid ik aan op het blad/ aan de kast. Zo zien de kinderen duidelijk welke kleur puzzel ze mogen kiezen. 

Is het blad vol: Een dikke high five en stempel! (Van Appleblues, bekijk men blog bij hoofstuk “tips”) Ze krijgen het blad mee naar huis én krijgen een nieuw blad waar een nieuwe kleur op komt te staan. Vb: het afgewerkte blad bevat de kleuren rood en blauw. Het nieuwe blad krijgt de kleur blauw en groen. 

Van zodra ze het hoogste niveau hebben bereikt van de puzzel krijgt de kleuter een puzzelkroon en wordt het benoemt tot puzzelkoning(in)!

Hieronder deel ik met jou mijn bestand om een eigen puzzelboek te maken. Om een stempel te bemachtigen moeten de kinderen 20 puzzels maken. 

Puzzelblad
PDF – 495,9 KB

De instapklas heeft geen blad dat ze moeten inkleuren. Zij werken met het experimenteren van puzzels en leggen de basis op een puzzel maken en hem nadien weer opruimen. 

In de eerste kleuterklas moeten ze een blad vervolledigen met 9 stukken. 

In de tweede kleuterklas krijgen ze een blad waarbij ze 20 puzzels moeten maken. 

In de derde kleuterklas moeten ze 30 puzzels maken voordat hun blad vol is. 

Kan je aan de slag gaan om jouw puzzelhoek/puzzelkast onder de loep te nemen? Of heb je dat misschien al gedaan en ben je trots op het resultaat? Aarzel niet om er foto's van te nemen of om je ideetjes te delen! Dat kan via een reactie of een mailtje naar mij. 

 

Liefs, 

Jufke Phine

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Maak jouw eigen website met JouwWeb